Cała prawda o wegetarianizmie!

Co to jest wegetarianizm?



Wegetarianizm jest rodzajem diety, charakteryzującej się wyłączeniem z posiłków mięs. Najpopularniejszą jego odmianą jest laktoowowegetarianizm. Laktoowowegetarianie nie spożywają mięsa, ale nabiał, jajka i miód- owszem. Wegetarianie wystrzegają się także prawdziwych skór i futer oraz produktów testowanych na zwierzętach.
Inne znane odmiany to laktowegetarianizm (odrzucenie mięsa i jajek) i owowegetarianizm (odrzucenie mięsa i nabiału). Weganizm odrzuca mięso, nabiał, jajka, miód.



Czy wegetarianizm jest zdrowy?



Wbrew panującej powszechnie opinii, wegetarianizm jest jedną z najzdrowszych diet świata (pod warunkiem, że człowiek wie czym zastępować produkty mięsne). Naukowcy zajmujący się żywieniem, twierdzą że przemyślana i dobrze zrównoważona dieta wegetariańska jest dietą zdrową i może być stosowana przez ludzi. Potwierdzają to liczne statystyki i badania epidemiologiczne prowadzone na dużą skalę w USA i w Wielkiej Brytanii. Ludzie nie spożywający mięsa rzadziej chorują na choroby układu krwionośnego (np. miażdżycę, nadciśnienie tętnicze) i otyłość.



Dlaczego wegetarianie nie chcą jeść mięsa?



Wegetarianie odstawiając mięso, kierują się przede wszystkim dobrem zwierząt. W rzeźniach panują okropne warunki. Ludzie sprzeciwiają się zabijaniu zwierząt i nadmiernej produkcji mięsa. Po prostu nie chcą zjadać istot, które kiedyś żyły. Niektórzy z etycznych wegetarian porównują zwierzęta do ludzi – zwierzę nie chce zginąć, jednak nie ma żadnego wyboru i zostaje zabrane do rzeźni.
Niektórzy zostają wegetarianami z przyczyn zdrowotnych lub dlatego, że mięso po prostu im nie smakuje.



Zalety wegetarianizmu



Dieta wegetariańska ma na prawdę dużo zalet. To główne z nich:
- nie przyczyniamy się do mordu w rzeźniach
- jest zdrowa; wegetarianie rzadziej chorują na choroby układu krwionośnego (np. nadciśnienie tętnicze, miażdżyca) i otyłość
-zawiera dużo błonnika i nienasyconych kwasów tłuszczowych
- wegetarianie posiadają większą wiedzę na temat żywienia
-wegetarianizm uczy empatii
-ochrona środowiska; na świecie hoduje się rocznie 50 miliardów zwierząt, które wydalają setki ton odchodów (przyczyniają się one do globalnego ocieplenia i kwaśnych deszczów).
-na świecie produkuje się dziś taką ilość pokarmu roślinnego, że wystarczyłaby ona do wykarmienia 17 miliardów ludzi. Jednak ogromną wiekszość tych upraw przeznacza się na paszę dla zwierząt. Byłoby o wiele rozsądniej uprawiać jedzenie dla ludzi niż karmic nim zwierzęta, po to , by je potem zabijać i zjadać.



Jak być zdrowym "wege"?



Trzeba zadbać o to, żeby zapewnić sobie zbilansowaną i pełnowartościową dietę.
Białko znajdziemy w produktach sojowych, fasoli, soczewicy, grochu. Jedzmy również dużo kasz, makaronów, pieczywa (najlepiej razowego), orzechy i nasiona.
Jeżeli nie rezygnujemy z produktów mlecznych, białko znajdziemy w serach, jogurtach i mleku.
Żelazo zawierają zielone warzywa liściaste, fasola, soczewica, tofu i inne wyroby sojowe, chleb pełnoziarnisty, nasiona dyni i słonecznika, orzechy, suszone owoce.
Znakomite źródła wapnia to ziarna sezamu, tofu (serek sojowy), zielone warzywa (szpinak, brokuły), rośliny strączkowe, mleko sojowe, migdały, pomidory.
Cynk znajdziemy w potrawach z soczewicy, dyni, chlebie pełnoziarnistym, brązowym ryżu, ziarnach sezamu, orzechach, pieczarkach.
Witaminy znajdują się we wszystkich warzywach i owocach. Polecam zobaczyć w internecie wegetariańską piramidę żywieniową.



Tego wegetarianie nie jedzą



- każde mięso (również ryby i drób)
- zupy gotowane na mięsie
- żelatyna
- koszenila (E120)
- inozynian disodowy (E631)
- guanylan disodowy (E627)
- rybonukleotydy disodowe (E635)
- glutaminian monosodowy
- czerwień 2G (E128)
-pepsyna
-kazeina podpuszczkowa
- mąka kostna
- podpuszczka zwierzęca
- glutaminian sodu

Koszenilę można często znaleźć w czymś czerwonym. Pozyskiwana jest z owadów.
Podpuszczka zwierzęca pozyskiwana jest z enzymów trawiennych zwierząt. Można ją spotkać w serach.



Autor: Dalena9777