Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Szczegóły znajdziesz w Polityce prywatności

Artykuły:

Dania na upalne dni
Większość z nas z utęsknieniem czeka na letnie, gorące dni. Gdy się już pojawią szukamy cienia. W upał nie chce się jeść, a jeśli już, to wolimy lekkie, płynne posiłki. Zjadanie schabowego z ziemniakami powoduje tylko siódme poty. Oto kilka potraw, które możemy zjadać w gorące dni i czuć się syto.

Dlaczego latem nie chce się jeść?


Każdy to zna, skwar leje się z nieba, pot występuje na plecy, a obiad czeka nieruszony. Powodów, dla których latem spada apetyt jest kilka. Po pierwsze mamy więcej energii, ponieważ dni są coraz dłuższe, i mamy dostęp do większej ilości światła. Zawsze jest co robić, nie zajadamy już nudy tak jak to było podczas zimowych miesięcy. Gdy jemy, szczególnie gorące posiłki, to zwiększa się potliwość i utrata cennych minerałów, wzrasta temperatura ciała, co może doprowadzić do przegrzania. Nie potrzebujemy tyle energii, by ogrzać ciało, jak to było zimą i wczesną wiosną. Organizm zatrzymuje wodę, domaga się więcej napojów i najczęściej rzeczywiście więcej pijemy, przez co żołądek prawie cały czas wypełniony jest jakimś płynem. To również daje poczucie sytości.



Chłodnik


Potrawa ta jest znana od wielu pokoleń, chociaż często o niej zapominamy. To zdrowy zamiennik na przykład zup na gorąco. Możemy go zjeść na pierwsze danie, lub zaspokoić nim mały głód. Jak nazwa wskazuje jest to potrawa serwowana na zimno, a przy tym jest pyszna i zdrowa. Niewątpliwie zachęca do jedzenia, poprzez swój wspaniały kolor. Chłodnik pozwoli nam orzeźwić się, nie obciążając żołądka i nie zakłóci metabolizmu. Zaletą chłodnika jest również to, że niezwykle łatwo go przyrządzić. Najpopularniejszym przepisem na chłodnik jest danie z botwinką. Do jego wykonania potrzebujemy botwiny, maślanki (można zastąpić na przykład mlekiem sojowym), ogórków, kopru, czosnku i przypraw, takich jak pieprz, sól. Botwinę przed dodaniem do maślanki należy obgotować przez dziesięć minut i wystudzić. Następnie wszystkie składniki, w tym świeże pokrojone warzywa łączymy razem i mieszamy. Popularnym dodatkiem do takiego dania jest też jajo. Warto je dodać jeśli przez dłuższy czas nie przewidujemy żadnego innego posiłku.



Zupy krem


Zupy przyrządzone z ugotowanych, a następnie zmiksowanych warzyw na krem są pyszne, sycące i zawierają wiele niezbędnych witamin. Warto się nimi zajadać, by czuć się świetnie i lekko nawet w bardzo gorące dni. Szczególnie, że właśnie wiosną i latem mamy największy dostęp do sezonowych warzyw. Aby uczynić zupy bardziej sycącymi możemy tworzyć je na przykład z soczewicy. Mamy dostęp do świeżej marchwi, ale również na przykład brokułów czy szparagów. Latem warto korzystać z ich bogactwa, szczególnie, że szparagi najczęściej do Polski przybywają z Niemiec, czyli nie przebywają dalekiej drogi.



Młode ziemniaki, fasolka gotowane na parze


Na naszym talerzu powinno być dużo gotowanych warzyw. Przyrządzajmy je gotowane na parze, dzięki czemu zatrzymamy więcej wartości odżywczych wewnątrz nich. Warto zjadać rośliny strączkowe, takie jak bób, fasola, soczewica i inne. Nie zapominajmy również o świeżych warzywach, takich jak ogórki, pomidory, sałata, szczypiorek, koperek, pietruszka. Wiele z nich hodowanych jest w przydomowych ogródkach. Dodawajmy je szczodrze do przygotowanych potraw. Wyśmienicie smakują na przykład ziemniaki z tymiankiem. To aromatyczny i bardzo zdrowy obiad, ponieważ tymianek to bogactwo przeciwutleniaczy.



Zamiast mięsa sięgnij po rybę


Mięso czerwone lub smażone jest kaloryczne i ciężkie. Po zjedzeniu obfitego obiadu w upał po prostu najchętniej poszlibyśmy spać. Wielu z nas tak robi, ale nie zawsze można sobie na to pozwolić. Niekiedy po prostu lepiej wykorzystać ten czas w inny sposób, na przykład robiąc coś kreatywnego samodzielnie lub z rodziną. Dlatego w upalne dni taka porcja węglowodanów, jaką jest smażony kotlet schabowy nie zdaje egzaminu. Lepiej postawić na coś lżejszego, na przykład rybę. Nie musi być smażona, równie dobrze możemy przyrządzić ją na parze, bez dodatku soli. Jeśli koniecznie chcemy mięso, to lepszym wyborem będzie filet z kurczaka, albo na przykład delikatne mięso królika.



Owoce


Oczywiście lato to również sezon na owoce. Warto je zjadać w każdej formie, na surowo, jak i przyrządzać z nich na przykład chłodniki, desery, musy. Doskonałym pomysłem jest przyrządzanie świeżych kompotów z kawałkami owoców. Warto zadbać o to, by w kompocie pływały również pestki na przykład jabłek. W nich również tkwi bogactwo witamin. Owoce nie tylko zaspokajają głód, ale również pomagają zadbać o gospodarkę elektrolitową organizmu, ponieważ zawierają duże ilości potasu oraz sód. Warto sięgać po owoce, które rosną w tropikach. Mają one naturalne właściwości chłodzące, a ponadto zawierają duże ilości płynów. Pomogą uzupełnić ich poziom wraz ze spożywanymi napojami. Do takich owoców należą na przykład arbuzy, melony. Oczywiście zajadając się owocami powinniśmy również być świadomi, że są dosyć kaloryczne, zawierają duże ilości węglowodanów. Powinny być częścią zrównoważonej diety.